حضور موثر و چشمگیر در نمایشگاه مقوله مهمی برای برند های مختلف محسوب می شود زیرا فرصتی عالی برای نمایش کالاها، محصولات و خدمات می باشد.
نکته ای مهم برای موفقیت در یک نمایشگاه، داشتن غرفه نمایشگاهی خوب و خلاقانه است. همه ساله در ایران و سراسر دنیا، نمایشگاه های زیادی برگزار می شود لذا بخاطر اهمیت بالای این موضوع برآنیم تا نکات مهمی که در طراحی و دکوراسیون غرفه نمایشگاهی باید به کار گرفته شود را بیان کنیم.
طراحی دکوراسیون غرفه های نمایشگاهی
در خصوص غرفه، خیلی سخت و پیچیده فکر نکنید، زیرا گاهی ایده های ساده و کوچک، بهترین ایده ها هستند. البته به شرطی که فکر شده، بومی شده، با مقصود جذب بازار هدف و نمایش هرچه بهتر کالا و خدمات باشند.
غرفه را بسیار پرسازه و شلوغ در نظر نگیرید. گاهی غرفه همانند دژی پرجلوه و تصنعی طراحی میشود، هرچند جلوه بصری بالایی دارد ولی مراجعان کمی به غرفه سر می زنند و با کالا و خدمات شرکت آشنا می شوند و یا محصولات را بررسی نمیکنند و با اعضای تیم بازاریابی شرکت ارتباط برقرار نمی نمایند.
شلوغی بصری همچنین باعث خواهد شد، غرفه صرفاً به صورت یک سازه، در ذهن مخاطب، تداعی شود. اگر هدف شما جلب مخاطب به برندتان، کالاها، محصولات و خدمات و پرستیژ شرکتتان می باشد، بهتر است غرفه ای کم سازه و مخاطب پسند، کاربردی با خطوط سادهتر انتخاب کنید تا بهتر بتوانید بر روی ارتباط با مخاطب مانور دهید و حس دوستانه بودن و مدرن و کاربردی بودن، در ذهن مراجعه کنندگان و بازدیدکنندگانتان نقش ببندد. اجازه بدهید مخاطب وارد غرفه شده و با اعضای تیمتان بیشتر وارد رابطه و مذاکره شود. چون اگر شما این کار را نکنید، شرکتهای رقیبتان این کار را انجام خواهند داد. چه فضایی بهتر از نمایشگاه برای جلب مشتریان بالقوه.
هدف از حضور در نمایشگاه را فراموش نکنید. هدف از حضور (صرفاً به جز موارد خاص)، نمایش کالا و خدمات، رونمایی از محصولات جدید، جذب مخاطب بازار هدف و به طبع آن بالا بردن میزان فروش و گرفتن اطلاعات مراجعه کنندگان برای جلسات فروش، گاهی جذب سرمایه گذار و یا جذب نمایندگان فروش، نمایش حضور پرقدرت در برابر رقیبان است. پس بهتر است فضای غرفه را باز یا نیمه باز در نظر بگیرید، زیرا این کار سبب خواهد شد که مراجعین، بیشتر محصولات و لایت باکسهای شما را ببینند و برای مراجعه به غرفه، مشتاق تر شوند. همچنین به جز مواقع خاص بهتر است مسیرهای رفت و آمد به داخل غرفه را زیاد نبندید، این کار باعث سهولت رفت و آمد شده و همچنین غرفه شما را بزرگتر و دلبازتر و حتی دوستانه تر نمایش می دهد.
گاهی یک نورپردازی خلاق، جلوه ی خاصی به یک غرفه لوکس نمایشگاهی میدهد و یا گاهی یک ایده ی ساده در نمایش آرم و لوگو، محصول و یا فضای ارتباط با مراجعه کنندگان، طراحی غرفه نمایشگاهی را بینظیر میکند.
استفاده از رنگ در طراحی غرفه های نمایشگاهی
هارمونی رنگ ها را در ساخت غرفه نمایشگاهی دست کم نگیرید. هرچند استفاده از رنگ سازمانی در طراحی غرفه، سبب خواهد شد که برند شما تا حدودی به صورت ناخودآگاه در ذهن بازدیدکننده نقش ببندد، ولی در این کار زیاده روی نکنید. سعی کنید تم اصلی غرفه را سفید و یا مشکی در نظر بگیرید و از رنگ سازمانی به صورت ترکیبی با رنگ غالب غرفه استفاده نمائید. پس به عبارتی یکی از عناصری که در جذابیت غرفه نمایشگاهی بسیار تاثیر گذار است استفاده درست و به جا از رنگ ها است.
استفاده از کف سازی های خلاقانه در غرفه های نمایشگاهی
کف غرفه، در نمایشگاههای ایران اغلب پارکت، موکت و یا تایل MDF می باشد. میتوانید بر اساس رنگ غالب غرفه، کف را با پارکت سفید، کرمی، طوسی و گردویی پارکت نمایید یا از موکت های پرزبلند با رنگ مکمل یا متضاد غرفه استفاده کنید و یا می توانید از علایمی به صورت استیکر بر روی کف، برای راهنمایی بازدید کنندگان به داخل غرفه استفاده کنید.
در نظر داشته باشید، هرچیزی که عرف نمایشگاهی است، هرچند منطقی پشت آن است ولی سعی کنید غرفه ای طراحی نمایید که منحصر به فرد و خاص بوده و بیشتر از سایرین در ذهن بازدیدکننده بمانید.