در سرتاسر دنیا روزانه نمایشگاه های متعددی برگزار می گردد ، که اغلب هدف شرکت ها از شرکت در نمایشگاه ها معرفی آخرین محصولات و دستاورد های شرکت ها می باشد.
نمایشگاه ممکن است یک نمایشگاه عمومی مثل نمایشگاه ارائه محصولات بهاره باشد و یا یک نمایشگاه تخصصی مثل نمایشگاه ماشین آلات صنعتی یا نمایشگاه تخصصی صادرات و یا تجارت ولی نقطه اشتراک همه این نمایشگاهها، تلاش معرفی بهتر و بیشتر و ماندن و حک شدن در ذهن مخاطب است. یکی از مهمترین این موارد اثرگذار، طراحی غرفه و همینطور ساخت غرفه نمایشگاهی آن شرکت است که پرستیژ و وجه تمایز مجموعه صنعتی یا خدماتی را میتواند به بهترین شکل ممکن نشان دهد، از این رو ساخت غرفه نمایشگاهی متفاوت و متمایز از دیگران و استفاده از خلاقیت در غرفه سازی نمایشگاه می تواند در بین صدها شرکتی که دور هم جمع شده اند، یک شرکت را متفاوت، تاثیرگذار و یک سر و گردن بالاتر از سایر همتایان خود نشان دهد.
در طول سال، نمایشگاه های متعدد در شهرهای متفاوت کشورمان ایران بخصوص در تهران، اصفهان و تبریز و مشهد برگزار می شود. همچنین در هر یک از استانهای میهن عزیزمان در طول سال نمایشگاه های استانی و محلی در شهرستان ها برگزار میشود که برگزاری این نمایشگاه ها شرایط و بستر مناسبی را برای تعداد بیشماری از شرکت ها و برند های داخلی و خارجی فراهم میکند تا به معرفی جدیدترین محصولات، خدمات و ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مشتریان بپردازند
هر شرکت و کسب و کاری برای حضور در نمایشگاه، موارد زیادی را بررسی می نماید و با در نظر گرفتن شرایط خود نسبت به عقد قرارداد ساخت غرفه نمایشگاهی با یک تیم غرفه سازی نمایشگاهی اقدام مینماید. شایان ذکر است که انتخاب المانها و متریالهای متفاوت، تاثیر عمده ای روی قیمت طراحی غرفه نمایشگاهی دارند چون ساخت غرفه نمایشگاهی و سازه نمایشگاهی، متناسب با نوع نمایشگاه و محصولات و خدماتی که در نمایشگاه و در معرض دید مشتریان قرار میگیرد، می باشد.
تاثیر عمومی یا تخصصی بودن نمایشگاه در ساخت غرفه نمایشگاهی
نوع نمایشگاه در حال برگزاری، در نحوه ساخت غرفه نمایشگاهی بسیار تاثیر گزار است ، به طور کلی در یک نمایشگاه عمومی و غیر تخصصی در ساخت غرفه نمایشگاهی باید دقت کرد که فضا خیلی بسته نباشد و کالاها و خدمات در معرض دید باشند، همچنین مراجعین بتواننداز یک مسیر وارد و از مسیر دیگری از غرفه خارج شوند و در غرفه آرایی هم باید دقت نماییم که در طراحی داخلی غرفه ، تجهیزات دست و پا گیری وجود نداشته باشد.
تاثیر قوانین ستاد برگزاری نمایشگاه در غرفه سازی نمایشگاهی
هر نمایشگاه قوانین و مقررات خاص خود را دارد که معمولا توسط ستاد برگزاری و مجری نمایشگاه در ابتدای امر اعلام میشوند. این قوانین از نحوه غرفه آرایی تا جزئیات ساخت غرفه نمایشگاهی را می تواند در بر گیرد که قبل از شروع غرفه سازی باید غرفه گذار و غرفه ساز به آن دقت نماید. درمود ساخت غرفه همه مشارکت کنندگان ملزم به رعایت دستورالعمل های ساخت غرفه نمایشگاهی هستند، در غیر این صورت مجری نمایشگاه میتواند از ساخت غرفه، ممانعت بعمل آورد و یا غرفه گذار و غرفه ساز را جریمه نماید.
محل برگزاری نمایشگاه در روش ساخت غرفه نمایشگاهی
بسته به محل برگزاری یک نمایشگاه، روش ساخت غرفه نمایشگاهی تغییر می نماید در مورد روش ساخت غرفه دو روش اصلی وجود دارد یکی استفاده از سازه های پیش ساخته و اماده است که سریع قابل مونتاژ هستند و یک روزه آماده میشوند (برای مثال: ماکسیما و تتریس). این نوع سازه ها اغلب در فضاهایی که اجازه ساخت و ساز ندارند و یا مهلت ساخت و اجرای آن یک روزه است کاربرد دارد. برای مثال در برج میلاد تهران، هتل اسپیناس، سایر هتلها، سالن اجلاس سران و مرکز همایشهای رازی. این نوع سازه ها چون آماده می باشند لذا شکلهای بسیار ساده دارند و مانند پازل در کنار هم چیده می شوند. امکان اجرای لایت باکس در آنها محدود است و اغلب در رنگهای محدود سفید، آبی، قرمز و گاهی سبز می باشند. غرفه جلوه ظاهری ندارد، نورپردازی آن ساده بوده و دکوراتیو نمی باشد. و صرفا امکان اجرای طرحهایی با خطوط ساده و کف و دیوار وجود دارد. امکان اجرای طرحهای خاص، کرو، رنگ آمیزی، نصب چاپ و لایت باکسهای خاص وجود ندارد.
نوع دوم غرفه هایی هستند که خودساز نامیده سازه آن اغلب نئوپان و یا ام دی اف است که در طرحها و رنگهای و شکلهای مختلف اعم از کرو و منحنی، مدرن و خطی و شکسته و زاویه دار، طراحی می شود، سپس طبق نقشه فنی نجاری شده و برش میخورند و در محل غرفه مونتاژ و اجرا می شوند.
مدت زمانی که طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی طول میکشد
معمولا جزو اولین سوالاتی که مشتریان در مورد غرفه سازی نمایشگاهی می پرسند در مورد مدت زمانی است که ساخت غرفه طول می کشد. به این نکته مهم باید توجه نمود که طراحی غرفه نمایشگاهی و ساخت غرفه دو فاز اصلی و جدا از هم هستند معمولا طراحی غرفه نمایشگاهی بیشتر زمان نیاز دارد چرا که ممکن است چندین بار طراحی اولیه غرفه تغییر نماید و به عبارتی ادیت شود. این کار ممکن است سه الی هفت روز به طول انجامد.
در فاز اول هر گونه فرآیندی در شکل گیری یک غرفه نمایشگاه با توجه شرایط نمایشگاه و با بررسی مواردی از قبیل امکانات سالن برگزاری نمایشگاه، محل قرار گیری غرفه اختصاصی شرکت کننده و تا حد زیای متاثر از نوع نمایشگاه، ایده پردازی می شود و سپس طرح سه بعدی اولیه با استفاده از نرم افزار های طراحی سه بعدی مانند تری دی مکس و یا اسکچاپ و ... و با رعایت اصول طراحی غرفه نمایشگاهی و نیز استانداردهای نمایشگاهی، توسط غرفه ساز طراحی و به مشارکت کننده پیشنهاد میشود.
مهلت ساخت غرفه و به عبارتی تاریخ ورود به سالن برای غرفه سازی، مرتبط به مهلتی است که ستاد برگزاری و مسئولین نمایشگاه در اختیار غرفه ساز قرار میدهد که اغلب سه الی چهار روز قبل از افتتاحیه می باشد.
مواد و تجهیزات مورد استفاده در ساخت غرفه نمایشگاهی
مواد اولیه مورد استفاده در ساخت، بسته به نوع طراحیِ غرفه انجام گرفته و نوع غرفه سازی نمایشگاهی مدنظر کارفرما متفاوت است. میتوان از نئوپان خام با ضخامتهای 16 میل و 8 میل، ام دی اف خام، های گلس، پروفیل فولادی و سایر استفاده کرد.
استفاده از سازه های پیش ساخته برای غرفه سازی نمایشگاهی
در غرفه سازی نمایشگاهی استفاده از سازه های پیش ساخته رایج است تکه های مختلف پیش ساخته که بصورت مادولار به یکدیگر متصل شده و در نهایت میتوانند غرفه ای کامل را تشکیل دهند معمولا برای ساخت غرفه نمایشگاهی ارزان و سریع می توان از این روش استفاده نمود. یکی از ویژگی های متمایز غرفه سازی نمایشگاهی پیش ساخته سرعت بسیار بالا در هنگام اجرا و ساخت غرفه نمایشگاهی میباشد و مهمتر آنکه به همان سرعتی که غرفه سازی انجام می شود میتوان غرفه را جمع اوری نمود و در مکانهایی که امکان غرفه سازی وجود ندارد، با استفاده از غرفه سازی نمایشگاهی هزینه ساخت غرفه نمایشگاهی پیش ساخته بسیار مقرون به صرفه است .
مراحل ساخت غرفه نمایشگاهی
ساخت غرفه نمایشگاهی به این ترتیب است که پس از تایید نهایی طرح غرفه توسط مشتری و ستاد برگزاری، دیتیل و نقشه فنی طرح آماده می شود. سپس فرآیند ساخت شروع می شود. چوبها یا یا ام دی اف در کارگاه نجاری بر اساس نقشه فنی و دیتیلها برش داده می شوند و از لحاظ هماهنگی اجزا برش خورده چک می شود و سپس از کارگاه برش به محل نمایشگاه منتقل می گردد.
کفسازی غرفه با پارکت و یا تایل ام دی اف انجام میشود، مونتاژ نجاری و یا پروفیل فلزی صورت می پذیرد. نقاشی، برقکاری، نصب لایت باکسها، نصب نوشته ها از جنس استیکر و یونولیت و پلکسی گلس انجام میشود. شیشه سکوریتها در جاهای لازم نصب می شود. غرفه نظافت و میز و صندلی و مبلمان و تجهیزات در غرفه چیده میشود. محصولات مشتری نیز توسط مشتری چیده میشود. گل آرایی غرفه انجام و لکه گیری رنگ انجام و نظافت نهایی صورت میپذیرد و سپس غرفه در عصر روز قبل از افتتاحیه به مشتری تحویل میگردد.
لذا برای اینکه مدت زمان کافی برای تهیه نقشه فنی، تکمیل مدارک غرفه سازی و اخذ مجوز غرفه سازی و امور مرتبط به نجاری، سفارش و چاپ لایت باکسها و نوشته ها و تجهیزات وجود باشد و کار به عبارتی دقیقه نودی نشود، بهتر است غرفه حداقل یک ماه قبل از افتتاحیه، قرارداد شود تا مهلت کافی هم برای مشارکت کننده و هم غرفه ساز برای اجرای بهتر غرفه وجود داشته باشد.