طراحی غرفه نمایشگاهیقیمت غرفه نمایشگاهی ایده آل، فاکتورهای مختلفی دارد که تعدادی از این فاکتورها عبارتند از: طراحی غرفه نمایشگاهی، عملیات غرفه سازی، ساخت غرفه نمایشگاهی، متریال مصرفی، پشتیبانی در حین برگزاری نمایشگاه و ... که در این پست می خواهیم به تفصیل بحث قیمت گذاری و عوامل تاثیرگذار در قیمت غرفه نمایشگاهی را بررسی کنیم.
بررسی قیمت طراحی غرفه نمایشگاهی:
حضور در نمایشگاهها یکی از الزامات و شاید چالش شرکتهای مشارکت کننده/غرفهگذار در نمایشگاه می باشد. زیرا از سویی هم تعداد نمایشگاه ها زیاد است و هم هزینه های حضور در نمایشگاه صرفاً مبحث غرفه سازی را شامل نمی شود. حضور در نمایشگاه مستلزم ثبت نام و اجاره محل غرفه از ستاد برگزاری، امور مرتبط به غرفه سازی، تبلیغات و یا دعوتنامه ها، هزینه حق مأموریت پرسنل، هزینه یونیفرم و یا لباسهای متحدالشکل، آماده سازی و یا سفارشی سازی محصولات مورد نمایش در غرفه، عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، طراحی و چاپ بروشور، کاتالوگ، لایت باکسها و مواردی از این قبیل، آماده سازی هدایای تبلیغاتی، هزینه ایاب و ذهاب نفرات غرفه دار، موارد مرتبط به تشریفات و پذیرایی و سایر هزینه های متفرقه را شامل می شود.
از سوی دیگر چون ممکن است بودجه سالانه برای حضور در نمایشگاه های مختلف تهران، شهرستانها و یا حتی نمایشگاههای خارج از کشور نیز در نظر گرفته شود، پس بایستی غرفه گذار و یا مشارکت کننده، بتواند هزینه های خود را مدیریت نماید. یکی از ساده ترین راه های مدیریت هزینه از نظر غرفه گذار، مدیریت هزینه مرتبط به طراحی غرفه و ساخت و اجرای غرفه می باشد.
برای داشتن غرفه ای با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب چه باید کرد؟! ساده ترین و منطقی ترین راهی که غرفه گذار انتخاب می نماید، همانا انتخاب شرکت غرفه سازی که گرید نمایشگاهی داشته و عضو انجمن صنفی غرفه سازان است. با این کار میتوانید اطمینان داشته باشد که این غرفه ساز، به دستورالعملها و آئین نامه های صنعت غرفه سازی پایبند بوده و به صورت مدوام توسط انجمن مذکور، مورد بازبینی قرار میگیرد. بهترین نوع شرکت غرفه ساز، شرکتی است که همچون خود مشارکتکننده، به دنبال کیفیت مطلوب و قیمت مناسب و مدیریت هزینه ها بوده و خود کارگاه و یا کارخانه ای دارد که امور مرتبط را توسط پرسنل مجرب و با تجربه خود انجام میدهد.
اکثر شرکتهای که در زمینه غرفه سازی فعالیت دارند همیشه به دنبال خرید جنس با کیفیت با قیمت مناسب هستند. از سویی به دنبال کار با نیروهای مجرب، با تجربه و منصف نمایشگاهی می باشند. همچنین تلاش خود را میکنند که با کاهش هزینه های سربار، قیمت تمام شده خود را به حداقل برسانند. شرکتهای غرفه سازی که موفق به نیل به این هدف می شوند، میتوانند قیمت مناسب و کیفیت بالا را در اختیار مشتریان خود بگذارند. پس به همین دلیل کسب و کارهایی که در نمایشگاه شرکت میکنند و تمایل به ساخت غرفه نمایشگاهی دارند تلاش میکنند با شرکت غرفه سازی همکاری کنند که علاوه بر کیفیت و متعهد بودن، پروژه را با قیمت مناسب با موفقیت به اتمام رساند.
مبحث قیمت گذاری در طراحی غرفه نمایشگاهی از همان شروع طراحی غرفه مطرح میشود. اگر شما به عنوان مشارکت کننده، بودجهای برای غرفه نمایشگاهی در نظر گرفتهاید، بایستی در زمان سفارش غرفه نمایشگاهی آن را به غرفه ساز اعلام کنید که طرح را بر اساس آن قیمت، طراحی و متریال مصرفی را انتخاب نماید. اینکار سبب میشود که نتیجه بهتری گرفته شود و رابطه ای برد-برد بین غرفه گذار و غرفه ساز شکل بگیرد.
دلیل اصلی تغییر قیمت در عملیات ساخت غرفه نمایشگاهی، میزان سازه و متریال مصرفی است. میزان استفاده متریال در غرفه نمایشگاهی، نوع متریال مورد استفاده و نحوه استفاده از آن هر کدام، جداگانه می تواند عوامل تغییرهای اساسی و قابل توجه در غرفه های نمایشگاهی باشد. به همین دلیل است که باید قبل از طراحی بودجه ی خاصی، در نظر گرفته شود و طبق بودجه اعلامی، طرح غرفه نمایشگاهی ارائه گردد.
متریال و قیمت طراحی غرفه نمایشگاهی:
متریال و میزان سازه:
نوع متریال های قابل استفاده میتواند تنوع بالایی داشته باشد، یکی از متریالهای معمول قابل استفاده غرفه نمایشگاهی در ایران، نئوپان خام میباشد. اما از متریالهای دیگری مانند MDF یا هایگلس (High Gloss) به صورت کامل یا ترکیبی نیز استفاده میشود که در قیمت غرفه سازی نمایشگاهی تاثیر گذار میباشد.
هرچه غرفه، پرسازه تر باشد، میزان استفاده از متریالی مثل نئوپان نیز طبیعتاً بیشتر است. همینطور هرچه ارتفاع غرفه بیشتر باشد، باز میزان استفاده از متریالی مثل نئوپان بیشتر است. برای مثال ارتفاع مجاز غرفه سازی در سالن هایی که سه متر است و سالن هایی که چهار و نیم متر است، سبب متفاوت بودن قیمت می شود.
همچنین نوع ورق مصرفی و نوع نجاری، باعث تغییر در قیمت می شود. برای مثال غرفه ای که دارای خطوط کرو و منحنی میباشد، میزان ورق هشت میل مصرفی آن به مراتب بسیار بیشتر بوده و دورریز آن بیشتر است و دستمزد نجاری آن بالاتر از غرفه ای می باشد که خطوط صاف و خطی دارد.
مورد دیگری که در قیمت نجاری تأثیر گذار است، استفاده از برش های CNC برای طرح هایی است که امکان اجرای آن صرفاً از طریق نجاری وجود ندارد، لذا قیمت استفاده از دستگاه CNC و یا هزینه استهلاک دستگاه به قیمت تمام شده افزوده می شود.
از سویی غرفه ای که فقط یک بر باز داشته و دارای 3 دیوار مجاور با غرفه های دیگر است، در آن سه بر حتما بایستی از ورق نئوپان استفاده شود. لذا متریال مصرفی در همان متراژ غرفه، بیشتر از غرفهای است که سه بر باز داشته و یا جزیره است. پس این امر نیز در محاسبه ی قیمت تأثیر دارد.
متراژ غرفه:
از عوامل تاثیر گذار دیگر در قیمت غرفه نمایشگاهی، متراژ غرفه میباشد. هر چقدر که متراژ غرفه کوچکتر باشد قیمت تمام شده غرفه نمایشگاهی بالاتر میرود. برای مثال بنا به عرف نمایشگاهی هزینه و دستمزد نجاری و نقاشی و برقکاری یک غرفه 12 متری برابر با یک غرفه 50 متری می باشد. همچنین هر چه متراژ غرفه بالاتر باشد، بهای تمام شده آن به ازای هر مترمربع، کمتر میباشد. به عبارتی قیمت و متراژ، رابطه ای معکوس دارند.
پوشش دیوارها:
در صنعت نمایشگاهی دو رنگ در نقاشی سازه های غرفه استفاده می شود. یکی رنگ پلاستیک پایه آب که میتوان گفت در نود درصد غرفه های نمایشگاهی استفاده می شود و دیگری رنگ اکرلیک پایه آب می باشد. استفاده از رنگ اکرلیک گرانتر از رنگ پلاستیک می باشد. لذا این امر در قیمت تمام شده تأثیر زیادی دارد.
در غرفه سازی بنا به درخواست و نظر و نوع طرح، میتوان از انواع کاغذ دیواری نیز استفاده نمود، استفاده خلاقانه از آن سبب جلوه پرشکوه غرفه می شود که هرچند نباید در آن زیاده روی کرد. نظر به خریداری آن بنا به سلیقه مشتری و همچنین اینکه کاغذ دیواری بسته به کیفیت و کشور سازنده آن بسیار گرانتر از رنگ می باشد، مبلغ فوق به قیمت تمام شده افزوده میشود.
برقکاری و نورپردازی:
یکی از عوامل تأثیر گذار در جلوه غرفه، استفاده از نورپردازی و برقکاری مناسب است، این امر شامل استفاده از هالوژنها، متال، نور مخفی با ریسه شلنگی، پروژکتور، مینیاتوری، LED و سایر مواردی از این قبیل می باشد. نورپردازی بنا به نیاز هر غرفه، از سوی غرفه ساز انجام می پذیرد ولی اگر نورپردازی به صورت خاص و یا دکوراتیو باشد، میتواند در قیمت تمام شده تأثیر داشته باشد.
اجرای طبقه دوم:
چنانچه مشارکت کننده/ غرفه گذرا، مجوز اجرای طبقه دوم داشته باشد، بنا به متراژ طبقه دوم، و میزان نیاز آن به آهنکشی و اجرای اسکلت فلزی، هزینه اجرای طبقه دوم (شامل نجاری و نقاشی و برقکاری)، اجرای اسکلت فلزی و هزینه کف و خرید موکت طبقه دوم و راه پله و خرید و نصب نرده استیل، به قیمت تمام شده افزوده می شود.
تعداد و نوع چاپ لایت باکسها:
لایت باکسها یکی از ابزارهایی است که در آن میتوان کالاها و خدمات مشتری را به شکیل ترین حالت ممکن معرفی کرد. لایت باکس از جنسی می باشد که نور پشت، از آن رد می شود. سپس برای آن فریمی در نظر گرفته می شود. لایت باکسها به صورت توکار، روکار، با فریم چوبی، با فریم آلومینیوم، از جنس فلکس و یا بک لایت قابل اجرا می باشد. طراحی لایت باکسها بر اساس ابعاد و فرمت اعلامی و تحویل در زمان مشخص بر عهده غرفه گذار بوده و چاپ و نصب آن بر اساس متریال توافق شده بر عهده غرفه ساز می باشد. هر چه تعداد لایت باکسها بیشتر بوده و یا جنس آن اعلاتر باشد، به قیمت تمام شده افزوده می شود.
جنس و نوع کف:
کفسازی غرفه دارای اختلاف سطح می باشد. این اختلاف سطح از 8 سانتی متر تا 10 سانتی متر متغیر است. کف زیرین غرفه می تواند پانل چوبی و یا فریم/تایل فلزی باشد. سپس بر روی آن نئوپان ضخامت بالا استفاده می شود و بر روی آن بنا به دلخواه مشتری از پارکت، لمینت، تایل MDF و یا موکت در رنگها و نوعهای مختلف استفاده می شود. استفاده از کفسازی خاص در رنگ و جنس غیرعرف نمایشگاهی و یا استفاده از موکت، به علت اینکه باید از سوی غرفه ساز خریداری شود، سبب بالا رفتن قیمت تمام شده می شود.
استفاده از فرنیچر و تجهیزات دکوراتیو:
در غرفه سازی، استفاده از مبلمان و میزعسلی قسمت VIP، میز کنفرانسی و صندلی، میز و صندلی CIP، صندلی جکدار پشت کانتر و پشت میز بار، شیشه سکوریت، لوسترهای دکوراتیو و تزئینی، لامپهای دکوراتیو و ادیسونی، آبسردکن/آبگرمکن، آبسردکن یخچالدار، یخچال، کتری برقی، چایساز، سماور، استند کاتالوگ، LDC و یا LED، تلویزیون شهری، ویدئووال، کولر و یا پنکه، میله های تشریفات، بسته به جنس، کیفیت، میزان نو بودن، رنگ سفید بودن و ابعاد در تلویزیون شهری در قیمت تأثیرگذار میباشند.
اجرای غرفه در فضای باز:
نظر به قرارگیری غرفه در فضای باز نمایشگاه، امکان شیب کف غرفه، امکان وقوع شرابط نامساعد جوی از قبیل آفتاب شدید، باران، برف و وزش باد، غرفه باید به گونه ای طراحی و اجرا شود که تا حد امکان، در برابر عوامل فوق مقاوم باشد. طرحهای خطی و با استحکام، نئوپان مستحکم و گاهی دیوارهای دوبل، آهنکشی کف، اجرای اسپس فریم (توکار) و چادر همگی از عواملی است که باعث بالاتر رفتن قیمت تمام شده غرفه می باشد.
استفاده از پروفیل فولادی:
در سالهای اخیر در غرفه های مدرن و لوکس، از ترکیب پروفیل فولادی و نئوپان استفاده می شود. این کار علاوه بر اینکه غرفه را مدرن میکند، به علت بالا بودن استحکام و میزان مانور در نوع و نمایش محصول، سبب می شود که غرفه ای بسیار متفاوت و خاص داشته باشید. به علت بالا بودن قیمت پروفیل فولادی نسبت به نئوپان، هر چند این امر سبب بالا رفتن قیمت تمام شده می شود، ولی اگر با غرفه سازی همکاری کنید که خود دارای واحد آهنگری و جوشکاری می باشد، میتوانید از پروفیل فولادی در غرفه خود با قیمتی بسیار مقطوع استفاده نمائید.
گل آرایی خاص:
گل آرایی همواره سبب زیباتر شدن غرفه می شود و حالتی سرزنده و شاد به غرفه میدهد. نظر به گرم بودن و بسته بودن فضای سالنهای نمایشگاه و اغلب چهار روزه بودن آن، گل مورد استفاده این صنعت بیشتر لیلیوم و لیلیوم اورینتال می باشد. هر چه میزان و تراکم گل آرایی بیشتر باشد، هرچه متراژ رشته آن بالاتر باشد، هرچه میزان تعداد کپهای گل بیشتر باشد و یا اگر از دیوار سبز و یا گرین وال استفاده شود، یا از گلدانهای طبیعی زیبا استفاده شود، بسته به متراژ و تراکم آن سبب بالا رفتن قیمت تمام شده می باشد.
جنس نوشتار و آرم و لوگو:
در غرفه سازی، آرم، لوگو، شعار و نوشتارهایی از جنس استیکر،یونولیت (پلاستوفوم)، یونولیت-استیکر، یونولیت - وینیل، پلکسی، یونولیت - پلکسیو یا چلنیوم می تواند استفاده گردد. استیکر و یونولیت-استیکر، اقتصادی ترین حالت ممکن است. البته برای غرفه ای که رنگ و پوشش دیوارها از رنگ اکرلیک و یا کاغذدیواری می باشد، به علت اینکه استیکر قابلیت چسبانده شده بر روی آنها را ندارد، برای نصب نوشته ها از پلکسی استفاده می شود. لذا انتخاب رنگ اکرلیک هم از لحاظ قیمت رنگ و هم از لحاظ انتخاب متریال نوشتارها، سبب بالا رفتن قیمت تمام شده می شود.
پیشنهاد: در حال حاضر برخی مشارکت کنندگان غرفه هایی را انتخاب میکنند که دارای طرحهای پرسازه ای هستند و به طبع آن مصالح زیادی در آنها استفاده میشوند. در عین حال لوگوی شرکتشان را با یونولیت و استیکر، چاپ و نصب میکنند. ولی بهتر است در غرفه سازی از طرحهای سادهتر با مصالح کمتر استفاده شود و نام شرکت و لوگوی شرکت به صورت چلنیوم و یا پلکسی باشد. با این کار هم به هدف درخشیدن در نمایشگاه نزدیکتر میشوید و هم هزینه مصالحی که بعد از نمایشگاه دور ریز می شوند را صرف سفارش و خرید آرم و لوگوی چلنیوم شرکتتان میکنید، که بعد از نمایشگاه در اختیار خودتان قرارگیرد و باز هم قابل استفاده مجدد هستند.
هر نوع سفارش خاص:
چنانچه مشتری متریال، سازه، کالا و خدماتی بخواهد که عرف نمایشگاه نیست و در حالت عادی در دسترس صنعت نمایشگاهی نیست، موارد مذکور بایستی صرفاً برای آن مشتری خاص تهیه شود، لذا قیمت آن استعلام، به مشتری اعلام و پس از تأیید مشارکتکننده/غرفه گذار، موارد مذکور اجاره و یا خریداری شده و در اختیار مشتری قرار گرفته و قیمت آن، به قیمت تمام شده اضافه شده و یا برای آن فاکتوری مجزا صادر می گردد.
نتیجه گیری:
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در کنار مد نظر قراردادن قیمت مناسب؛ نوع طرح، نوع متریال مصرفی، میزان رضایتمندی مشتریان قبلی، نحوه اجرا و تیم اجرایی، فرنیچر استفاده شده، پشتیبانی قوی و تحویل به موقع، از ملاکهای موثر در انتخاب تیم غرفه ساز می باشد. پس بهتر است با شرکت غرفه سازی همکاری کنید که از نیازهای نمایشگاهی شما آگاه بوده و توانایی ارائه غرفه ای با کیفیت و در عین حال با قیمت مناسب با تحویل به موقع و پشتیبانی در ایام نمایشگاهی را داشته باشد.
از سوی دیگر این مهم را هم مد نظر قرار دهید لزوما نمیتوان به شرکتی که قیمتی بسیار کمتر از دیگر همتایان خود دارد، بدون بررسی اعتماد کرد و در مبحث قیمتها باید حد اعتدال رعایت شود. زیرا تجربه خود مشارکت کنندگان و غرفه گذاران ثابت کرده است که صرفاً قیمت نازل و ارزان، می تواند هزینه بالایی را به شما تحمیل نماید. زیرا اگر غرفه ساز مناسبی را انتخاب نکنید ممکن است، غرفهای بسیار بی کیفیت با اجرای نامناسب و فرنیچر نامطلوب داشته باشد، گاهی ممکن است تحویل غرفه به دیر انجامد و یا در ایام نمایشگاهی از پشتیبانی مناسبی برخوردار نباشید و هزینه ای که در ازای غرفه ای ارزان و بی کیفیت می کنید ناخواسته از اعتبار برند و پرستیژ شرکتتان در برابر مشتریان/مشارکت کنندگان و رقبایتان بکاهد.