نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران تهران 97 ششمین دوره، در تاریخ 11 الی 14 آذر ماه 97 برگزار می شود.
در چنین شرایطی به منظور تحقق شعار پراهمیت سال، حمایت از کالای ایرانی در گرو ارتقا کیفی آن است و اهمیت این امر در بخش پوشاک با توجه به حجم بالای کالای قاچاق و رقبای قدرتمندی که در همسایگی ایران قرار دارند دوچندان می شود.
صنعت نساجی و پوشاک از ریسندگی تا رنگرزی گرفته تا تولید پارچه و دوخت لباس زنجیره ای را تشکیل می دهد که افزایش کیفیت محصولات آن در گرو توجه به رفع مشکلات از نخستین حلقه یعنی ریسندگی تا آخرین حلقه یعنی دوخت و عرضه پوشاک است.
بزرگترین مشکل در زمینه تولید پوشاک و نساجی ایران قیمت بالای تمام شده بخش تولید است.
تولیدکنندگان در هر حلقه از زنجیره صنعت نساجی و پوشاک مشکلات متعددی را مطرح می کنند که در مجموع باعث نزول کیفیت در پوشاک تولیدی شده است.
ماشین آلات و فناوری در بخش رنگرزی و تکمیل، قدیمی و عقب تر از دنیا است در حالی که با ارتقا سطح فناوری و به روز کردن ماشین آلات می توان قیمت تمام شده را در این بخش کاهش داد.
برای نجات صنعت پوشاک و رقابت با برندهایی که بر این صنعت مسلط شده اند باید کالای باکیفیت و پارچه مرغوب تولید شود ،افزود: تسهیلات بانکی با بهره ارزان باید در اختیار صنعت نساجی قرار بگیرد تا حداقل بخش رنگرزی و تکمیل شده جانی دوباره بگیرد.
* قیمت تمام شده کالای تولیدی در ایران به دلایل مختلف از جمله نرخ زیاد سود تسهیلات، نبود تولید انبوه، قدیمی بودن ماشین آلات و فناوری و اعمال 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بسیار زیاد بوده و توان رقابت را از واحدهای تولیدی گرفته است.
عمده واحدهای صنفی تولیدی مشکل کمبود فضا برای تولید دارند که امید است فضایی به صورت یک شهرک در اختیار آنها قرار گیرد. ولی یکی دیگر از مشکلات مهم معرفی و بازاریابی وشرکت در نمایشگاه های مختلف است
بر اساس آمار تجارت جهانی ارزش بازار مصرف پوشاک در سال 2017 میلادی معادل هزار و 250 میلیارد دلار بود که کشور چین بیشترین سهم را از این بازار داشته است. براساس این آمار بازار مصرف پوشاک در ایران در سال 2017 معادل 15 میلیارد دلار و سرانه صادرات پوشاک کشور بیش از 89 سنت بود در حالی که سرانه صادرات پوشاک در کشوری مثل ترکیه 140 دلار اعلام شد.
برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز توسعه و همچنین در راستای حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال باید تحول اساسی در بخش تامین مواد اولیه، طراحی، قیمت گذاری، فناوری و همچنین حضور در نمایشگاه های بین المللی است ولی البته حضور در نمایشگاه ها همراه با غرفه سازی بسیار قوی باشد طراحی غرفه نمایشگاهی باید نماینگر تننوع و کیفیت محصولات پوشاک باشد.
با توجه به بالا رفتن قیمت دلار وضعیت فعلی به نفع تولید و باعث افزایش صادارت ما خواهد شد به شرطی که دولت با وضع قوانین و تصمیمات ناگهانی به این حرکت ضربه نزندو البته حضور در سطح نمایشگاه های جهانی و کشور های منطقه با غرفه سازی عالی و صد البته با طراحی غرفه نمایشگاهی مناسب با عناصر پوشاک و شیک همراه باشد.در شرایط فعلی و قیمت های بالای ارز واردات نیز توجیه پذیر نیست و واحدهای تولیدی باید با همت بالا و تلاش بیشتر از این فرصت استفاده و با تولید بیشتر و برنامه ریزی دقیق از شرایط فعلی به نفع تولید داخلی استفاده کنند.